Yrityksen kansainvälistyminen

KANSAINVÄLISTYMINEN VENÄJÄLLE

Kiinnostaako sinua laajentaa yritystoimintaasi ja päästä mukaan Venäjän markkinoille? Suomessa on pienet markkinat, jos vertaillaan Venäjään, siksi suomalaisten yritysten on mahdollista ja kannattavaa hyödyntää Venäjän markkinointia, koska siellä on potentiaalia jopa pienyritykselle. Kansainvälistyminen on myös helppo aloittaa rajanaapurista.

Venäjän markkinointi edellytti tapaamisia venäläisten kanssa: yhteistyökumppanien kanssa neuvottelut, selvitykset, 

ongelmanratkaisut, kompromissit, sisaryhtiöiden käynnistäminen, sopimuksien allekirjoitukset, messut ja muiden yhtiöiden edustus…

Pandemia aikana matkustaminen loppui, mutta nyt etätapaamiset ovat alkaneet sujua yllättävän hyvin.

MATKOJA EI TARVITSE NIIN PALJON NYT JA TULEVAISUUDESSA – NYKYPÄIVÄNÄ KAIKEN RATKAISEE DIGIMARKKINOINTI JA DIGITAALISET KANAVAT

KENELLE TÄMÄ SIVU ON TARKOITETTU

Yrittäjille, jotka harkitsevat ulkomaankauppaa ja haluavat aloittaa rajanaapurista

Yrittäjille, jotka ovat jo Venäjän markkinoilla, mutta tarvitsevat apua

Yrittäjille, joilla on jo sisaryhtiö Venäjällä, mutta haluavat laajentaa

Yrittäjille, jotka haluavat minimoida riskit markkina-avauksessa

Yrittäjille, joilla yritys on vielä pieni ja eivät halua investoida venäjänkieliseen työvoimaan

Miksi Venäjän markkinointi on ajankohtainen?

Pandemian takia Suomen markkinat ovat supistuneet aika paljon ja yritykset tarvitsevat lisää asiakkaita. Rajanaapurilta on mahdollista hakea lisää kauppaa…  

 

Toisaalta kun rajat aukeavat ja venäläiset turistit saapuvat, on hyvä valmistautua siihen tilanteeseen.

Pitäisikö suomalaisten yrityksien olla valmiina siihen? Kyllä!  

VENÄJÄN MARKKINOINNIN HAASTEET JA RISKIT

Ja sitä huolimatta useat yritykset ovat jo aloittaneet venäjän kauppaa

 

Rahoitukseen liittyvät riskit, kuten sopimus-, korko- ja valuuttariskit. Myös logistiikkaan liittyvät riskit

  • Henkilöriskit, kuten avainhenkilön odottamaton työpaikan vaihto ja sen seuraamukset
  • Markkinariskit, jotka voivat johtua kilpailutilanteesta, teknologiasta, valuuttakurssien muutoksista ja muista ennalta arvaamattomista muutoksista.
  • Sopimusriskit, kuten sakot, vahingonkorvaukset, erimielisyydet tai saamatta jääneet tuotot
  • Muut maariskit kuten poliittiset riskit.

 

Etabloitumisen suunnittelussa tulee tarkoin miettiä, mitä Venäjällä halutaan tehdä, kuinka toiminta tulisi organisoida ja millaisia kumppaneita yritys tarvitsee tukeakseen toimintaa. On hyvin tärkeää miettiä, mikä toimintamalli sopii yrityksen tavoitteisiin parhaiten. 

TYYPILLISET TOIMINTAMALLIT

  • Yhteistyökumppanien kautta, jotka markkinoivat yrityksen puolesta (matkatoimistot, matkailualan yritykset)
  • Sisaryhtiö ja markkinointi itse suoraan asiakkaille
  • Luotettavan edustajan kautta, joka selvittää yrityksen puolesta kaiken

Miksi minun yritykseni

Olen auttanut lukuisia eri alan yrityksiä käynnistämään tuloksellisesti digitaalista markkinointia ja laajentamaan asiakaskuntaa Venäjän markkinoinnin avulla. Minulla on pitkä kokemus Suomen ja Venäjän yhteistyö projekteista ja pystyn asiantuntevasti neuvomaan ja auttamaan venäjämarkkinoinnissa, sekä miten siellä kannattaa toimia.

Millaista kokemusta minulle on kertynyt?

 – Venäjämarkkinoinnista ja viennistä kokemukset vuodesta 2007

– Satoja suomalaisia (vienti Venäjälle) ja venäläisiä (tuonti Suomeen) asiakkaita taustalla

–  Suomi – Venäjä – Suomi kielitutkinto. Pystyn helposti ja nopeasti kääntämään suomen kielestä venäjäksi ja toisin päin.

– Erittäin hyvä ymmärrys suomalaisesta ja venäläisestä kulttuurista, joten neuvottelut ja sopimusasiat ovat sujuneet aina tulokselliseksi

– 6 tutkintoa takana. Sitä kautta kerätty erikoissanastoa ja prosesseja teknillisien alojen yrityksistä, sekä matkailu- ja kauneusaloilta.

–  Pystyn suorittamaan vientiä alusta loppuun. Markkinaselvitykset, rahoitukset, budjetointi, käännökset, neuvottelut, kohdennettu digimarkkinointi venäläisille ja tullaukset (myös vastuusertifikaatit)

Miten voin auttaa yrityksiä, jotka haluavat viedä omat tuotteet/palvelut Venäjälle ja laajentaa liiketoimintaa uudelle markkinalle:

  • Markkinakartoitukset
  • Markkinaselvitys, kannattavuus, budjetointi
  • Rahoitusmahdollisuudet (ELY-keskus, Finnvera, Business Finland)
  • Budjettilaskelmat ja skenaariot
  • Omille materiaalille venäjän kieli (verkkosivut, somekanavat, bannerit, julisteet, tarjouskirjeet ja verkkokaupat)
  • Kielipalvelut (käännökset Venäjä-Suomi-Venäjä), verkkosivujen kieliversio, verkkokaupan kieliversio, somekanavien (Instagram, VK, YouTube): käynnistäminen, ylläpito ja mainokset
  • Ongelmien ratkaisut ja neuvottelut
  • Neuvottelut asiakkaiden tai yhteistyökumppanien kanssa
  • Yhteydenpito
  • Matkapalvelu (matkajärjestys, matkaskenaariot, tapaamisjärjestelyt, neuvottelut ja käännökset)  

Jätä tarjouspyyntö tai varaa aika maksuttomaan konsultaatioon. Jokainen yritys on erilainen ja räätälöidään palvelut juuri sinun yrityksesi tarpeet huomioiden.