Haluatko olla radikaalisti erilainen kuin kilpailijasi? Haaveiletko, että kuluttajat valitsevat sinut kilpailijoiden joukosta?

Olisiko aika pohtia: Mitä sellaista yritykselläsi on, mitä muilla ei ole? 

Ehdotan vinkkinä, että omaksut sinisen meren strategian. Sinisen meren strategia on keino, jolla yritys voi erottua kilpailijoista korostamalla omia parhaita puoliaan.

Jos aihe kiinnosta, lue tämä blogi ja tiedät:

  • Mikä on sinisen meren strategia
  • Miksi se on tärkeä juuri sinun yrityksellesi
  • 5 sinisen meren strategian huippu esimerkkiä inspiraatioksi
  • Miten uutta kysyntää luodaan
  • Vaikeukset sinisen meren strategian luomisessa


Eli markkinoinnissa käytetään termejä SINISEN MEREN STRATEGIA ja PUNAINEN MERI”. Kuten olet jo ymmärtänyt, meri tarkoittaa markkinoita.  Punainen meri tarkoittaa markkinoita, jossa on paljon saman alan yrityksiä ja ne kilpailevat asiakkaista. Punainen meri on kovaa ja omaa toimintaa peilataan koko ajan kilpailijoihin. Sininen meri tarkoittaa täysin tai suhteellisen vapaata markkinan tilaa.

Chan Kim ja Renee Mauborgne kuvaavat menestys kirjassa ”Sinisen meren strategia”, miten jokainen yritys voi rakentaa uutta markkinarakoa ja nostaa arvoa omalle tuotteelle tai palvelulle. Kirja perustuu yli sadan vuoden ajanjakson tutkimukseen ja kolmeenkymmeneen eri toimialaan. Tutkimuksessa esitellään, miten voi rakentaa valtameren avulla uusia markkina-alueita.   (W. Chan Kim & R. Mauborgne, 2015.) https://kirja.elisa.fi/ekirja/sinisen-meren-strategia 

Yksinkertaisesti selitettynä:

Sinisen meren strategia on uusien, kilpailemattomien markkinoiden luomista, mikä tekee kilpailusta muiden yritysten kanssa merkityksetöntä. Pääperiaate on erottua kilpailijoista. Ei kannata tarjota kaikille kaikkea, vaan päätetään oman tuotteen tai palvelun painopisteitä niin, että niillä on asiakkaalle merkittävämpi arvo kuin kilpailijoiden tarjoamilla nähden. Lisäksi sinisen meren strategia on brändin luomista, josta yritys hyötyy vielä pitkään.

Miksi sinisen meren strategia on niin tärkeä yrityksellesi?

Sinisen meren strategian avulla voit lopettaa kilpailemisen muiden yritysten kanssa:

  • älä jaa heidän kanssaan laskevaa kysyntää
  • älä katso, mitä kilpailijat tekevät

Keskity paremmin tuotteesi tai palvelusi arvoon!

Tiukan kilpailun sijaan sinisen meren strategiassa ehdotetaan pelisääntöjen muuttamista ja uusien markkinoiden luomista — sinisiä meriä, joissa ei vielä ole ketään. Ja voit olla siellä ensimmäinen.

Kuulostaako houkuttelevalta? Sitten jatkamme…

5 huippu esimerkkiä kilpailijoiden erottamisesta 

Annan sinulle joitakin esimerkkejä inspiraatiota varten. Koko nykyinen markkina oli aikoinaan sininen meri. Mutta ajan myötä ilmestyi jäljittelijöitä ja kilpailu asiakkaista alkoi, myöhemmin tästä muodostui punainen meri. 

Kerron 5 HUIPPU ESIMERKKIÄ, inspiraatioksi:

  1. McDonald’s. Yritys muodosti pikaruokamarkkinat. Ensimmäisen McDonald`sin avajaisten aikaan ulkona syöminen merkitsi mahtipontista, pitkää ja kallista ravintolareissua. Jos kaipasit yksinkertaista välipalaa, jouduit ottamaan ruoan mukaan kotoa. Siksi McDonald`s ilmiö iski kaikkiin. 
  2. Pampers. He ovat luoneet innovatiiviset markkinat hygienian alalla, ensimmäinen vaihtoehto sideharsovaipoille. Vaipat tuohon aikaan tehtiin kankaasta, tai niitä käytettiin alushousujen muodossa kangasvuorauksella. Vaipat tarjosivat korkean teknologian uutuuden tällä alalla, jota ei aiemmin ollut markkinoilla. 
  3. Amazon. Innovatiiviset markkinat, tavaroiden postinjakelu valikoimassa. Amazon on ensimmäinen myymälä, jossa oli mahdollisuus ostaa etänä hypermarketin valikoimaa. Yrityksen perustamisen aikana kukaan ei tarjonnut vastaavia palveluita.
  4. Tesla. Ympäristöystävällisten autojen innovatiiviset markkinat. Tesla tarjosi tuotetta, jota ei ollut aiemmin saatavilla – sähköauton. Auto herätti ympäristösuojelijoiden ja asiasta kiinnostuneiden ihmisten huomion.
  5. Ford. Edullisille autoille uusi markkina. Ford muodosti sinisen meren, kun esitteli markkinoille edullisen auton. Liukuhihnatuotanto mahdollisti edullisen kuluttajahinnan ja keskiluokka pystyi hankkimaan auton. Sitä ennen vain yläluokalla oli varaa autoihin.

Tunnet varmaan kaikki nämä yritykset, jotka ovat luoneet maailmankuuluja brändejä. Miksi ei voisi tehdä samalla tavalla, mutta omalla yrityksellä? Mieti, mikä on sinun liiketoimintasi perusajatus ja miten lähdet viemään sitä eteenpäin tulevaisuudessa. Sillä on vain kaksi tapaa luoda tai löytää — sinisiä meriä. Useimmiten sininen meri syntyy punaisen meren sisältä, kun yritykset onnistuvat muuttamaan olemassa olevia toiminnan rajoja.

Sinisen meren luominen on mahdollista, jos löydät uutta markkinan kysynnässä. Tässä muutamia vinkkejä:

  1. TUTKI OSTAJAN PROFIILI (AVATAR). Ensin keskity tämänhetkisiin vakioasiakkaihin ja sitten potentiaalisiin. Asiakkaisiin keskittymisen sijaan sinun pitäisi kehittää “ei-asiakkaita”. Tutki tärkeimpiä yhtäläisyyksiä nykyisten asiakkaiden ja ei-asiakkaiden välillä, jotta voit ymmärtää, miten voit silti vetää heidät uusille markkinoille ja laajentaa kysyntää.

  2. TUTKI MARKKINAT. Kilpailu kiristyy siellä, missä ihmiset ajattelevat samalla tavalla. Esimerkiksi, yksi yrittäjä avasi kampaamon, jossa hän tarjoaa kampaamopalveluita. Toinen yrittäjä katsoi häntä ja teki perässä: avasi kaksi kampaamoa ja ammatillisten hoitotuotteiden osaston liikkeissä. Kolmas avasi kaikki samat, sekä työvälineiden osaston kampaajille. Kaikki kolme tarjoavat samaa liikeidea pienellä erolla. Kaikki katsovat toisiaan, eikä kukaan katso kuluttajaa. Tämä on tie punaiselle merelle.

  3. KATSO ALAAN LIITTYVIÄ TUOTTEITA. Seuraa tuotteen ja palvelun koko käyttöketjua. Mitä tuotteita asiakkaat usein ostavat kaupasta? Miksi jotkut tuotteet eivät mene kaupaksi? Kun saat vastauksia, ymmärrät, millainen on juuri sinun tuote sinisellä merellä.

  4. LISÄÄ TUOTTEISIIN TUNTEITA. Yhä useammin emme osta pelkkää tuotetta, vaan siihen liittyviä tunteita. Joitakin tuotteita ja palveluita myydään tunteiden, statuksen ja rituaalien kautta – kauneushoitolat, teeseremoniat, kalliit kellot ja eksklusiiviset vaatteet. Se on tärkeä askel brändin rakentamisessa. Yksi tapa luoda sininen meri on erottua toisesta dramaattisesti, lisäämällä tarina tai tunnetta tuotteeseen. 

MITÄ TAPAHTUU, KUN LÖYDÄT OMAN SINISEN MEREN? VOIKO RENTOUTUA SEN JÄLKEEN? 

Kun keksit jotain uutta voit olla varma, että toiset seuraavat perässä, luodulla sinisellä merellä on jälleen monta yritystä. Tilanne voi muuttuu äkkiä punaiseksi mereksi ja tulee yhä kilpaillummaksi. Maailma on jatkuvassa muutoksessa, joten myös yritysten on muututtava sen mukana. 

Siis on hyvä muistaa tärkeimmät vaikeudet sinisen meren strategian luomisessa:

  1. Tuotearvon menetys

Kuten olen jo sanonut, yksi sinisen meren strategian keskeisistä ominaisuuksista on tuotteen arvo. Ajan myötä arvo voi kuitenkin laskea sekä ostajalle, että myyjälle. Tämä voi johtua useista tekijöistä:

Kilpailijat. yrityksen ilmestyminen samanlaisella tuotteella markkinoille.

Kustannukset. Kustannusten nousu johtuen osien, varastoinnin ja logistiikan kallistumisesta;

Arvo. Tuotteen arvon alentaminen ostajalle sen ominaisuuksien merkityksellisyyden menettämisen vuoksi.

Riippumatta siitä, mihin arvon menetys liittyy, tätä kohtaa on harkittava huolellisesti, jotta strategian vakaus ei heikkene.

  1. Huono työprosessi

Hyvä työprosessi rakentaa työntekijöiden luottamusta, kannustaa heitä vapaaehtoisesti hoitamaan työtehtävänsä, tekemään sen mahdollisimman tehokkaasti ja täysin omistautuneesti. Oikeudenmukainen prosessi perustuu kolmeen tekijään:

  1. Osallistuminen. Jokaisen työntekijä saa osallistua keskusteluihin ja keskustella strategisista päätöksistä;
  2. Selitys. Täyttä ja avointa tietoa, miksi päätettiin seurata tätä tai tätä kehityspolkua;
  3. Selkeys. Työntekijöiden tulisi ymmärtää, mikä on heidän roolinsa strategiassa, miten heidän toimintaansa ja tuloksiaan arvioidaan.

Jos yksi näistä tekijöistä puuttuu, prosessia ei voida pitää hyvänä. Koska työntekijöille voi tulla tyytymättömyys, epäluottamus ja muita negatiivisia tunteita, jotka estävät heitä tekemästä työtään tehokkaasti.

  1. Järjestöasiat

Kun yritykset kehittävät liiketoimintaa, ne usein kohtaavat tekijöitä, jotka voivat merkittävästi haitata organisaation kehittämisen. Tärkeimpiä seikkoja on useita:

Inhimillinen tekijä. Työntekijöiden epäluottamus ja motivaation puute;

Resurssien puute. Eli yrityksen resurssit eivät riitä kaikkiin toteutettaviin tehtäviin;

Ulkoiset tekijät. Taloudelliset ja poliittiset vaihtelut sekä kilpailijoiden vehkeily.

Blogissani paljastin vain pienen osan tiedoista, kerroin mikä on sinisen meren strategian ydin. Siksi, jos olet vakava ja aiot opiskella menestyksen filosofiaa, muista lukea kirjoja tästä aiheesta: 

  1. Chan Kim, Renée Mauborgne “Sinisen meren strategia “

Ja jos haluat tunnistaa omat kohderyhmät, heidän kipupisteensä ja osata helposti rakentaa asiakkaille ratkaisut hiedän ongelmiinsa, tutki minun sivujani – sininen meren strategia on Digipraktiikan koulutuksen pohja. Myös Digityöpajan avulla tiedät, mihin täytyy panostaa kilpailukyvyn parantamiseksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *