TULOKSELLISTA SISÄLTÖMARKKINOINTIA MYYNTISUPPILON KAUTTA 

Tässä blogissa kerron mikä on myyntisuppilo ja sen toiminta periaatteen.

Blogi on tarkoitettu yrittäjille, jotka tekevät digimarkkinointia ja haluavat kehittyä tällä alalla omien myyntien lisäämiseksi.

MITÄ ON MYYNTISUPPILO?

Myyntisuppilo on sisältömarkkinoinnin työkalu, jonka avulla kuvataan ja tehostetaan yrityksen myyntiprosesseja.  Tärkeää on, että myyntisuppilo antaa käsityksen ostopolusta, ongelmista ja ongelmien ratkaisusta potentiaalisille asiakkaille.

Myyntisuppilossa on neljävaihetta, ja jokaisessa vaiheessa on erilaiset kriteerit

Myyntisuppilon vaiheet

Myyntisuppilo voi olla 4 – 6 vaiheinen, riippuen yritystoiminnasta. Minulla, esimerkiksi on käytössä nelivaiheinen: huomio, kiinnostus, halu (tarve) ja toiminta (myynti). Myyntisuppilon tavoitteena on kuvata myyntiprosesseja niin, että potentiaaliset prospektit muuttuisivat asiakkaaksi ja pääsisivät viimeiseen myyntisuppilon vaiheeseen.

 

MITKÄ OVAT PÄÄKOHDAT NELIVAIHEISESSA SUPPILOSSA?

  1. Asiakas vierailee ensimmäisen kerran sivuilla. Silloin tärkeää mitä sivuilla viestitään, saako heti selvää myytävistä tuotteista tai palveluista. Sivuilla on 15 sekuntia aikaa herättää mielenkiinto.
  2. Kiinnostus. Kiinnostuuko asiakas yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista. Entä brändistä?
  3. Tarve. Asiakas alkaa tutkia kiinnostavaa sisältöä ja etsii lisätietoja. 
  4. Myynti. Asiakas kokee tuotteen tai palvelun tarpeelliseksi ja hyödylliseksi itselleen ja haluaa tehdä kaupat.

…KUN ASIAKAS YMMÄRTÄÄ: ”JOO TÄSTÄ SAAN KAIKKI TARVITTAVAT RATKAISUT ONGELMAANI”

Avataanpa vaiheita pikkuisen enemmän…

Ensimmäinen vaihe

Miten rakennetaan yritykselle myyntisuppilo ja mihin? Myyntisuppilon voi rakentaa mihin tahansa yrityksen ostoprosessiin. 

Kaikki alkaa ensiaskeleesta… 

Sivuille voi päätyä monia eri reittejä pitkin esimerkiksi mainos, suosittelu tai hakukoneen kautta.

Nykypäivänä internetistä löytyy valtavasti tietoa ja potentiaalisen asiakkaan on helppoa lähteä etsimään tietoa ja sisältöä, jotta hän saa vastauksen ongelmaansa.

Vaihtoehtoja on paljon!

Miten sitten yritys voi rakentaa huomion, että asiakas valitsisi monista vaihtoehdoista juuri sinun yrityksesi?   Mitä pitää olla, että hän saa vastauksen ongelmaansa sekä kiinnostuu heti ja ymmärtää tuotteen tai palvelun arvon. Kun asiakas ymmärtää ”Joo tästä saan kaikki tarvittavat ratkaisut ongelmaani”, silloin on helpompi tehdä ostopäätös. Ja tämä on ensimmäinen vaihe myyntisuppilossa. Tämän jälkeen potentiaalinen asiakas voi rauhassa tutkia yrityksen brändiä, arvoja, tuotteiden tai palveluiden laatua ja muita asioita, joita yritys tarjoaa, koska hän tuntee ne itselleen arvokkaiksi ja saa vastauksen ongelmaansa.

Tässä haluan tuoda esille sen, miten rakennetaan ensimmäinen huomio asiakkaalle. Huomion herättämiseen on aikaa 15 sekuntia, jos huomio ei herää, asiakas lähtee pois sivuilta.

… TÄRKEÄÄ LUODA LUOTTAMUS YRITYKSEN JA ASIAKKAAN VÄLILLE

Tärkeimmät asiat ensimmäisessä vaiheessa ovat:

  1. Verkkosivujen ja somekanavien sisältö sellaista, joka antaa tiedot asiakkaan ongelman ratkaisusta ja tietoa löytyy riittävästi.
  2. Yritys tietää, mitä asiakas haluaa.

TOINEN VAIHE, KIINNOSTUS

Myyntisuppilon toinen vaihe alkaa, kun potentiaalinen asiakas on löytänyt yrityksen sivun ja kiinnostunut sen sisällöstä. Asiakas on löytänyt mahdollisen ratkaisun hänen ongelmaansa ja aloittaa tutkimisen. 

Kiinnostusvaiheessa on tärkeää luoda luottamus yrityksen ja asiakkaan välille. Asiakas ymmärtää, että olet alasi asiantuntija ja tarjoat mahdollisuuden oppia aiheesta lisää ja tuote tai palvelu on oikea ratkaisu asiakkaan ongelmaan sekä tarjoat hänelle mahdollisuuden saada asiasta lisätietoja.

Kun asiakas on saatu kiinnostumaan yrityksestä ja sen brändistä, hän analysoi kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot, vastaavatko ne ratkaisun tarpeeseen vai löytyykö vastaavat tuotteet yrityksen kilpailijoilta. Tässä vaiheessa auttaa yrityksen aiemmat asiakaskokemukset, blogit ja postaukset, joissa annetaan hyödyllistä lisätietoa ja miksi juuri tämä kannattaa valita.

Tärkeimmät asiat toisessa vaiheessa ovat:

  1. Hyödylliset postaukset
  2. Aiemmat asiakaspalautteet ja kokemukset, jotka ovat luettavissa sivuilla
  3. Ongelmien ratkaisujen kuvaukset 
  4. Kuvaus miten pystyy suorittamaan tilauksen ja miten voi tavoittaa yrityksen tukea.
  5. Mistä koostuu hintalaatu suhde

KOLMAS VAIHE, TARVE

Tarvevaiheessa asiakas on päättänyt, että haluaa ratkaisun hänen ongelmaansa ja karsinut muut vaihtoehdot pois. Hän on valmis tekemään ostoksen ja hänelle on syntynyt luottamus yritystä kohtaan.

Asiakas on ymmärtänyt, että juuri sinun yrityksesi tarjoaa parhaan ratkaisun ja olet onnistunut selättämään asiakkaan ongelmat ja vastaväitteet laadukkaalla sisällöllä.

Olet tarjonnut asiakkaalle mahdollisuuden saada lisätietoa häntä kiinnostavista asioista, vaikka sähköpostiosoitetta vastaan.

Nyt tee asiakkaalle tarjous, jonka jälkeen hän ei malta olla paikoillaan, vaan haluaa heti päästä hyödyntämään sen. Keskeistä on, että myynnin ja markkinoinnin toimenpiteet ja sisällöt ovat keskenään sopusoinnussa digikanavilla.

Tärkeimmät seikat kolmannessa vaiheessa ovat:

  1. Kilpailijoista erottuminen
  2. Miksi ostaa sinulta eikä kilpailijalta
  3. Lisätiedot esim. sähköpostilla
  4. Asiakkaan ongelma on ratkaistu

NELJÄS VAIHE, KAUPAT

Lopulta ollaan päästy siihen vaiheeseen, kun asiakas on tehnyt lopullisen ostopäätöksen. Tässä vaiheessa on tärkeää tarjota asiakkaalle helppo ja yksinkertainen tapa suorittaa ostos. Lisäksi tässä vaiheessa kannattaa panostaa asiakasuskollisuuteen.

Tärkeimmät seikat neljännessä vaiheessa:

  1. Muista osoittaa asiakkaallesi kiitollisuutesi
  2. Pyydä asiakaspalautetta tai arvostelua.
  3. Uudelleenmarkkinointi

Minun Digipraktiikka koulutuksessani on moduuli, jossa perehdytään syvällisesti myyntisuppilon ja sisältömarkkinoinnin toimintaan. Digityöpajoista löytyy myös kevennetty versio, jossa pääsee tutustumaan sisältömarkkinoinnin saloihin ja myyntisuppilon toimintaan.

MIKÄ MYYNTISUPPILON TARKOITUS LOPPUPELEISSÄ OIKEIN ON?

Sen tarkoitus on nostaa asiakkaiden ja myyntien määrää, tehdä sinusta helposti lähestyttävä potentiaalisille asiakkaille ja tarjota ratkaisu heidän ongelmaansa sekä nostaa brändisi asiantuntijuusarvoa.

Jos haluat saada enemmän tietoa ja opastusta myyntisuppilosta, voit ottaa yhteyttä ja kerron sinulle, miten myyvää sisältömarkkinointia ja myyntisuppilon voi rakentaa juuri sinun yrityksen tarpeisiin. Ensimmäinen konsultaatio on aina ilmainen! 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *